با آلمان صدراعظم آلمان بین الملل آلمان

با: آلمان صدراعظم آلمان بین الملل آلمان کلن تظاهرات آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان

گت بلاگز وب‌گردی دشوارترین پرواز فرمانده

همه ایرانی‌هایی که وقت رحلت و روز تشییع پیکر امام خمینی(ره) را به خاطر می‌آورند قطعا یکی از مهم‌ترین تصویرهای ثبت شده است در ذهن ارزش هلیکوپتری است که حامل

دشوارترین پرواز فرمانده

به گزارش گروه وبگردی گروه تحریریه سایت جوان، هدایت آن هلیکوپتر 214 معروف را دو خلبان بر عهده داشتند، امیر سرتیپ محمد انصاری، فرمانده وقت نیروی هوانیروز و خلبان ملکوتی. در آستانه سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، خبرنگار ما پای صحبت های خلبان محمد انصاری نشست تا او از آن لحظه های تاریخ ساز بگوید.

عبارات مهم : جمعیت
شما در وقت رحلت حضرت امام(ره) فرمانده هوانیروز کشور بودید، خبر تلخ درگذشت امام را چه کسی به شما اطلاع داد؟

همیشه مرزهای کشور و حراست از آن امری مهم هست، آن وقت هم به علت این که ما تازه قطعنامه را پذیرفته بودیم شرایط مرزها خاص تر بود، من مشغول دیدار از کرمانشاه و مرزهای غربی بودم که چند روزی از جدی شدن بیماری امام می گذشت و به علت این که در ماموریت بودم مانند بسیاری از مردم خبر را از رادیو شنیدم و سراسیمه به پایتخت کشور عزیزمان ایران بازگشتیم. هنگامی که من رسیدم پیکر را به مصلی آورده بودند. فکر خوبی هم بود همه علاقه مندان به امام این وقت را داشتند که بیایند و وداع کنند.

اگر اشتباه نکنم ابتدا اصلا قرار نبود پیکر امام را با هلیکوپتر انتقال دهند.

قبل از هر چیز باید بگویم امام تنها رهبر سیاسی دنیا بود که جمعیتی که جهت استقبال از او در سال 1357 آمدند نه تنها در هنگام بدرقه ایشان به منزل ابدی کمتر نشده بود بلکه به مراتب زیاد شده است بود این را من به عنوان کسی مدعی می شوم که از اوج و با پروازهای متعدد جمعیت را از صبح روز تشییع رصد می کردم و تنها علت آن هم نوع خاص معنویت و صمیمیت و صداقت ایشان با مردم بود.

همان طور که اشاره کردید ابتدا قرار بود پیکر با تریلی حمل شود و با هماهنگی که با مرحوم سیداحمد آقا و دیگر بزرگان کشور داشتیم قرار شد ما در هوانیروز آماده باشیم و تریلی را همراهی کنیم و اگر مشکلی پیش آمد وارد صحنه شویم. از طرفی پرسشها امنیتی را هم باید در نظر می گرفتیم که ملاحظات جدی وجود داشت بخصوص راجع به منافقین که ممکن است بخواهند اقدامی انجام دهند، جهت همین اگر اشتباه نکنم یک تریلی مهم و یک تریلی شبیه سازی شده است و فرعی تدارک دیده شد.

شما تنها در هلی کوپتر بودید یا خلبان دیگری هم همراه تان بود؟

تخصص مهم من هلیکوپترهای کبرا و CH-47 Chinook بود ولی ما به دلایل متفاوت از هلیکوپتر 214 می خواستیم استفاده کنیم جهت همین یکی از خلبانان برجسته و بامهارت این هلیکوپتر یعنی خلبان ملکی هم حضور داشت و جالب است که او هنگامی که پیکر امام وارد هلیکوپتر شد مثل ابر بهار گریه می کرد که من به مانده بودم چگونه به ایشان بگویم خدا حفظت کند، ولی واقعا الان وقت این اشک ها نیست ولی از طرفی هم نمی شد بگویم ایشان واقعا تحت تاثیر بودند مثل تمام مردم ولی شرایط هم خیلی حساس و سخت بود.

چه شد که شما وارد عمل شدید؟

شرایط داشت خوب پیش رفت، تریلی به راهش ادامه می داد، ولی نزدیک های صالح آباد دیگر ازدحام جمعیت غیرقابل باور بود و با توجه به بی نظمی های موجود با همفکری که با بزرگان کشور و سیداحمد آقا انجام شد به این نتیجه رسیدیم که ما وارد عمل شویم، واقعا سخت بود، خلبان ملکوتی ماند داخل هلیکوپتر و ما رفتیم پایین و کمک کردیم پیکر را بیاوریم…

برخی هنوز هم می گویند چند هلیکوپتر بوده است؟

نه فقط ما بودیم، هنگامی که به مقصد رسیدیم توصیف جمعیت و شدت عزاداری مردم در کلام نمی گنجید، این که می گویند چند هلیکوپتر بوده به این علت است که من چندبار جهت این که شرایط را ارزیابی کنم به محل فرود نزدیک می شدم و دوباره اوج می گرفتم و در نهایت هنگامی که اقدام به فرود نهایی کردیم متاسفانه تیم کمیته که قرار بود جمعیت را دور نگه دارد اول از همه خودشان از خود بی خود شدند و به سمت هلیکوپتر آمدند و در چشم بر هم زدنی هلیکوپتر محاصره شد و آنچه نباید رخ می داد اتفاق افتاد و درهای هلیکوپتر کنده شد و پیکر امام روی دست رفت. من در جنگ بارها و بارها پرواز کردم عملیات های مختلف، ولی این پرواز دشوارترین پرواز من از هر نظر بود.

منبع:جام جم
انتهای پیام/

واژه های کلیدی: جمعیت | خلبان | پرواز | خلبانان | هلیکوپتر | رحلت امام خمینی | تشیع پیکر | هلکوپتر

دشوارترین پرواز فرمانده

دشوارترین پرواز فرمانده

نویسنده : topsblog